پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119028
رئيس مرکز آمار ايران در گفتگوي ويژه خبري:
در اجراي سرشماري ها در ميان 20 کشور برتر دنيا قرار داريم/ بيشترين آمار بيکاري ها در بخش فارغ التحصيلان کشاورزي است
تاریخ انتشار : 1393/07/06 08:39:53
نمایش : 1118
عادل آذر گفت: شروع بحث از جايگاه بين المللي سرشماري عمومي مي تواند بحث مهم و اساسي باشد معمولا در دنيا دو سرشماري مبناي توسعه يافتگي کشورها در حوزه آمار و به نوعي عدالت اطلاعاتي و دستيابي به اطل
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، عادل آذر رئيس مرکز آمار ايران که به منظور تشريح چهارمين سرشماري عمومي کشاورزي کشور در برنامه گفتگوي ويژه خبري امشب حضور يافته بود در پاسخ به اولين سوال مجري مبني براينکه مبناي پيشرفت و توسعه، دستيابي به آمار و اطلاعات صحيح در هر زمينه است و در کشورهايي که به هر لحاظ پيشرفته هستند و توانستند به موقعيت هاي دست يابند آمار دقيقي وجود داشته که کشور ما نيز از اين قاعده مستثني نيست در توضيح سرشماري در مجامع بين المللي اظهار داشت:در ابتداي عرايضم مناسب مي دانم از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران که اين فرصت را در اختيار جامعه حرفه اي آمار کشور قرار داده تشکر کنم.
 
وي ادامه داد: شروع بحث از جايگاه بين المللي سرشماري عمومي مي تواند بحث مهم و اساسي باشد معمولا در دنيا دو سرشماري مبناي توسعه يافتگي کشورها در حوزه آمار و به نوعي عدالت اطلاعاتي و دستيابي به اطلاعات است.
 
عادل آذر تصريح کرد: يکي از اين سرشماري ها سرشماري عمومي نفوس مسکن است که آخرين آن در سال 1390 توسط مرکز آمار ايران انجام شد و خوشبختانه مردم نيز کمک بسيار خوبي با مرکز آمار ايران و مامورين آن داشتند و ديگري نيز سرشماري عمومي کشاورزي است که در کشورها انجام مي گيرد.
 
رئيس مرکز آمار ايران اضافه کرد: اجراي سرشماري ها در زمان مناسب که عمدتا در يک فواصل ده ساله اتفاق مي افتد نشان مي دهد که يک کشور چه قدر به لحاظ اقتصادي و برنامه ريزي هاي بين المللي و ملي و آينده نگري کشور توسعه يافته اي است و به آمار و اطلاعات توجه ويژه اي دارند.
 
وي ادامه داد: در حدود 90 درصد کشورهاي جهان اين سرشماري ها انجام مي شود ولي از اين مقدار تعداد 50 تا از آن ها هستند که اين سرشماري ها را به موقع در فواصل زماني مناسب و استانداردهايي که بخش آماري سازمان ملل و استانداردهاي بين المللي مشخص کرده اند اجرا کرده اند که عمدتا اين کشورها کشورهاي توسعه يافته هستند.
 
عادل آذر اظهار داشت: نشان توسعه يافتگي در يک کشور و نشان توجه به آمار و اطلاعات در برنامه ريزي ها يکي از علايم بسيار جدي اش، اجراي به موقع تصميم گيري هاست چرا که سرشماري ها رخدادهايي هستند که در يک کشور اجرا مي شوند و در گستره بسيار وسيعي نيز صورت مي گيرند.
 
رئيس مرکز آمار ايران با اشاره به سرشماري عمومي کشاورزي کشور که از صبح امروز آغاز شده ادامه داد: چيزي حدود 12 هزار نيروي انساني و 6 هزار مامور آمارگير به 4 ميليون و 300 هزار بهره بردار کشاورزي مراجعه مي کنند تا آمار را دريافت کنند.
 
وي در بخش ديگري از سخنانش تاکيد کرد: به موقع اجرا شدن سرشماري ها و دريافت اطلاعات مناسب و دقيق از اين سرشماري ها نشان مي دهد که نظام برنامه ريزي در آن کشور چه قدر توسعه يافته است.  
 
عادل آذر در ادامه اين گفتگو در پاسخ به اين سوال که اهميت اين موضوع در کشور ما به چه صورت است پاسخ داد: خوشبختانه در ايران در حوزه اجراي سرشماري ها و دريافت اطلاعات مربوط به سرشماري ها ما جز کشورهاي پيشگام هستيم و نشانه آن هم گزارشاتي است که سازمان ملل ارائه مي کند و ايران را در ارائه آمار اطلاعات و انجام سرشماري ها و اجراي به موقع آن در فواصل مورد نظر طبق استانداردهاي بين المللي در کنار کشورهاي پشرفته قرار مي دهد.  
 
رئيس مرکز آمار ايران با بيان اين که بدون ترديد ما جز 20 کشور برتر در اجراي سرشماري ها هستيم اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران جز 20 کشور برتر در اجراي سرشماري ها به خصوص در استفاده از نظامات نوين براي اجراي سرشماري ها و استفاده از فناوري هاي نويني که در اين حوزه به کار گرفته مي شود است.
 
وي در ادامه در خصوص توزيع جامعه هدف يعني بهره برداران کشاورزي و اهميت سرشماري بخش کشاورزي اظهار داشت: واژه کشاورزي ابعاد مختلفي دارد و زماني که مي گوييم سرشماري عمومي کشاورزي در کشور اجرا مي شود صرفا شامل زراعت و باغ نيست بلکه دامداري، دامپروري، پرورش زنبور عسل، پرورش ماهي، پرورش کرم ابريشم و کار گلخانه اي و فعاليت هاي اين چنيني را نيز در بر مي گيرد اما طبيعي است که جامعه هدف ما شامل زراعت، باغداري و دامپروري است به اين معني که پوشش کار عمدتا بر روي اين سه حوزه قرار دارد و باقي موارد درصد کمي از اين سرشماري را در بر مي گيرد.
 
عادل آذر با طرح اين سوال که چرا سرشماري عمومي کشاورزي اتفاق مي افتد و ضرورت انجام اين کار چيست اين نياز را برطرف کنيد و اين که چرا نزديک به 140 کشور تلاش دارند سرشماري را انجام دهند اظهار داشت: يک آمار و اطلاعاتي را در کشور براي برنامه ريزي ها و تصميم گيري هاي خود نياز داريم که اين آمار و اطلاعات فوق العاده مورد توجه است يعني شما در حوزه هايي از تصميم گيري و برنامه ريزي و سياست گذاري در کشور چه در سطح ملي و منطقه اي شامل استان، شهرستان و بخش نياز به آمار و اطلاعات داريد که نمي توانيد در آن خطايي داشته باشيد.  
 
رئيس مرکز آمار ايران ادامه داد: واژه سرشماري عمومي معينيش اين است که همه شماري اتفاق مي افتد يعني زماني که ما مي گوييم به حدود 4 هزار و 300 بهره بردار کشاورزي مراجعه مي کنيم براي اين است که تمام آمار و اطلاعات را از آن ها دريافت کنيم و در يک جا و در يک برهه اي به اطلاعاتي دست يابيم که خطاي بسيار ناچيزي داشته باشد، مسئله دوم به اهميت خود بخش کشاورزي برمي گردد، در ايران اسلامي همان طور که دکتر نوبخت در گزارش شما اشاره کردند در ايران اسلامي نزديک به 18 درصد اشتغال کشور به صورت مستقيم در حوزه کشاورزي است و ما اگر بخش غيرمستقيم و جانبي را همانند صنايع فرآوري محصولات کشاورزي، حوزه صادرات و واردات و خدمات بخش حمل و نقل را نيز در نظر بگيريم اين آمار حدود 30 درصد از فعاليت ها را در برمي گيرد.
 
وي ادامه داد: در حال حاضر يکي از چالش هاي بسيار جدي کشور بحث بيکاري است و بيشترين آمار بيکاري ها در بخش فارغ التحصيلان کشاورزي است و ما اگر قرار باشد يک برنامه ريزي براي اشتغال اين جوانان داشته باشيم بايد اطلاعات صحيحي نيز اين که چه قدر بايد يک محصول کشاورزي کشت شود و در هر منطقه و استان و هر بخشي چه قدر سطح زير کشت داشته باشيم و آمايش اين محصولات کشاورزي چيست امري لازم و ضروري است.  
 
عادل آذر در ادامه به داستان گراني سيب زميني و پياز طي سال هاي اخير اشاره کرد و گفت: گاهي به سمت افزايش سطح زيرکشت محصول سيب زميني رفتيم که اين امر باعث کاهش قيمت اين محصول کشاورزي شد که سبب شد کشاورز سال بعد به سمت کشت محصول ديگري برود که اين خود سبب افزايش قيمت سيب زميني شد.
 
رئيس مرکز آمار ايران اظهار داشت: اين گونه اتفاقات به دليل اين است که يک نظام آمار دقيقي در سطح کشاورزي وجود ندارد و استاندار و فرماندار و جهاد کشاورزي ما نتوانسته آمار دقيقي داشته باشد که چنين خطاهايي اتفاق بيفتد.  
 
وي در ادامه در پاسخ به اين سوال که علي رغم اين که اين سرشماري چهارمين دوره سرشماري محصولات کشاورزي است و چرا نبايد تاکنون اطلاعات دقيقي در اين زمينه وجود داشتهب اشد پاسخ داد: دليل آن مي تواند به فواصل زماني انجام سرشماري و کم توجهي هايي که عمدتا در سيکل برنامه ريزي ها اتفاق افتاده برگردد خوشبختانه آمار اطلاعات در دهه اخير و به خصوص در پنج سال اخير در نظامات برنامه ريزي کشور فوق العاده مورد توجه قرار گرفته است.
 
عادل آذر ادامه داد: نکته شما نکته ظريفي است، ما سال 82 نيز سرشماري کشاورزي داشتيم ضمن اين که اين سرشماري در فواصل ده ساله اتفاق افتاده است و جالب است که بدانيد اولين سرشماري عمومي کشاورزي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1369 انجام شد.

رئيس مرکز آمار ايران ادامه داد:  کارگزاران جمهوري اسلامي ايران به ويژه در ده سال اخير توجه ويژه اي به آمار و اطلاعات مي شود به طور مثال همين پوشش خبري در اين دوره شاهد آن هستيم که در سال هاي گذشته از اين امکان برخوردار نبوديم.
 
وي افزود: سيستم اجراي سرشماري ما امسال به صورت الکترونيکي شده است و مامور آمار ما بلافاصله اطلاعات را به تبلت وارد مي کند اين در حالي است که در گذشته يک سال طول مي کشيد که فرآيند پردازش اطلاعات انجام شود و ما در اين دور تلاش داريم اين فرآيند را طي شش ماه به انجام برسانيم.
 
عادل آذر تصريح کرد: کشاورزان هميشه از ما گله مي کردند که چرا بخش کشاورزي در سياست هاي کشور آن طور که بايد خودش را نشان نمي دهد در اين جا به آن ها مي گوييم که ما به يک نقطه عطفي رسيديم که مي توان آن را در قالب برنامه پنج ساله توصيف کرد.
 
رئيس مرکز آمار ايران تاکيد کرد: در نظام هاي بين المللي توصيه مي شود فاصله بين سرشماري را کوتاه نکنند و دليل آن درک روندها و الگوهاست و عمدتا برنامه هاي استراتژيک را ده ساله در نظر مي گيرند و ميان مدت را پنج ساله مانند سرشماري مسکن که پنج ساله بود و در حال حاضر در نظر داريم آن را تبديل به ده ساله کنيم.
 
وي خاطر نشان کرد: هزينه اين سرشماري ها بسيار سنگين است در نتيجه در تلاشيم زمان پردازش و تحليل ها را کوتاه کنيم در کنار اين سرشماري ما سالانه يا به صورت فصلي از طريق نمونه گيري ها اين اطلاعات را اصلاح مي کنيم و در اين سرشماري ده ساله براي کهنه نشدن اطلاعات از طريق طرح هاي نمونه گيري آمارها را به روز خواهيم کرد.  
 
عادل آذر اظهار داشت: اميدواريم بتوانيم برنامه ريزي درستي داشته باشيم و از بهره برداران و مردم اين خواهش را داريم که کمک کنند اخبار مربوط به سرشماري را به مامورين آمار رسانده و اطلاعات درستي را در اختيار آنان قرار دهند.
 
رئيس مرکز آمار ايران ادامه داد: ما مبنا را بر خوداظهاري گذاشتيم به طور مثال هر کس 40 متر مربع به طور حداقل باغ داشته باشد ما او را به عنوان بهره بردار تلقي مي کنيم.
 
وي تاکيد کرد: قطعا نفع دادن اطلاعات درست از آن کشاورزان خواهد بود و دادن آمارهاي درست نه تنها براي برنامه ريزان حياتي است بلکه براي شهر و روستاي خود کشاورزان نيز مفيد خواهد بود.
 
عادل آذر با اشاره به سوالها و داده هاي مورد نياز آمارگيران گفت: مشخصات بهره بردار و شماره ملي آن فرد از سوالات ابتدايي خواهد بود و خواهشمنديم که اين اطلاعات را به ويژه شماره ملي را دقيق بگويند و در نهايت سوالاتي از قبيل اندازه زمين، مشخص کردن ديمي و آبي بودن آن، تعداد درختان پرسيده خواهد شد و خواهشمنديم که فرد بهره بردار و يا نماينده او اطلاعات درستي را در اختيار مامورين آمار ما قرار دهند.  
 
رئيس مرکز آمار ايران در تشريح ظاهر مامورين آمار براي جلوگيري از سواستفاده اظهار داشت: مامور آمارگير ظاهري با لباس فرم و به همراه کارت شناسايي دارد هم چنين آن ها تبلت هايي را همراه خود دارند که اين از نشانه هاي مهم آنهاست و ما مامورين آمارگير را غالبا از کساني تعيين کرديم که عضو همان بخش هستند و بهره برداران در صورت مشکوک شدن مي توانند از مامورين آمار کارت شناسايي خواسته و علاوه بر تمامي اين ها ما يک مامور ناظر را به همراه آنان قرار داده ايم.


آذر با اشاره به اينکه،وظيفه فرد آمارگير کسب اطلاعات از فرد مراجعه کننده است گفت: مامورآمارگير بايد به شناس اطلاعاتي بپردازد و در صورت عدم اخذ اطلاعات مجددا به افراد براي کسب اطلاعات مراجعه کند.
 
رئيس مرکز آمار ايران با بيان اينکه اگر کسي از قلم افتاد مي تواند به بخش دار مراجعه کند افزود: ممکن است مامور مراجعه کند و لي کشاورز فرصت پاسخگويي نداشته باشد که دراين صورت هم جاي نگراني نيست زيرا مامور دو سه براي براي کسب اطلاعت مراجعه خواهد کرد.

وي با اشاره به اينکه اگر زماني مامور آمارگير مراجعه کند و فرد در منزل نباشد يادداشتي مبني بر مراجعه به جا خواهد گداشت ادامه داد: آمارگيري از 5 مهر شروع شده و تا پايان 18 آبان نيز ادامه خواهد يافت بنابراين 40 روز کاري آمارگيري از کشاورزان انجام خواهد شد.
 
آذربا تاکيد براينکه، همه تمهيدات لازم انجام شده است تا کسي از قلم نيفتد اظهار داشت: مامور چند بار مراجعه مي کند تا به مرحله آمار گيري برسد.
 
 رئيس مرکز آمار ايران در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه نتيجه آمارگيري چه زماني اعلام خواهد شد ادامه داد: اميدواريم نتايج کلي 15 روز پس از اجراي سرشماري اعلام شود اما نتايج تفصيلي تا سطح بخش و آبادي و استان 9 ماه زمان نياز دارد تا اعلام شود.
 
وي با اشاره به اينکه تمهيدات الکترونيکي براي سرشماري انديشيده شده است تصريح کرد: اين نتايج بخش به بخش ، آبادي به آبادي و استان به استان اعلام خواهد شد اما يک سري اطلاعات در سطح ملي ارائه خواهد شد که تا دو ماه بعد از سرشماري نتايج اعلام  مي شود.
 
آذر با اشاره به برنامه 6 توسعه پاييز سال 94 به صحن مجلس خواهد رفت خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته نتايج آمار يکي دو سال زمان مي برد تا نتايج مطرح شود.
 
رئيس مرکز آمار ايران با بيان اينکه، از آمار استفاده صحيح خواهيم کرد افزود: البته بايد اذعان داشت که يک سري از اطلاعات را در فرايند لازم ارائه خواهيم کرد.    
        
وي با بيان اينکه، رئيس ستاد سرشماري استاندار است گفت: در شهرستان  رئيس ستاد اجرايي فرماندار است.
 
وي با بيان اين که مرکز آمار ايران محرم مردم است گفت: در طول نيم قرن فعاليت مرکز آمار ايران حتي يک مورد شکايت رسمي و غيررسمي از سوي بنگاه ها و يا اشخاص حقيقي نداشته ايم.
 
رئيس مرکز آمار ايران با اشاره به اين که طبق قانون اطلاعات اشخاص نزد مرکز آمار ايران محرمانه خواهد ماند گفت: يک سري از وزارتخانه ها، نهادها خواهان اطلاعات آماري هستند مثلا در حوزه وزارتخانه، وزارت جهاد کشاورزي پيرامون آمايش محصولات خواهان ارائه اطلاعات از سوي مرکز آمار ايران است.
 
عادل آذر با بيان اين که وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه تامين غذا اطلاعات مي خواهد خاطر نشان کرد: اين وزارتخانه بايد بداند که مثلا چه ميزان به واردات نيازمند است به گونه اي که اگر محصولي مازاد داريم اين محصول ضايع نشود.
 
وي با بيان اين که اطلاعات بايد در سطح کلان و استراتژيک مطرح شود گفت: از سوي ديگر مجلس و قانونگذار خواهان اطلاعات لازم از مرکز آمار است به گونه اي که مثلا برخي طرح ها و لوايح در حوزه کشاورزي نيازمند آمار صحيح است.
 
وي گفت: اطلاعات لازم را به کميسيون برنامه و بودجه يا محاسبات عمومي و يا کميسيون اقتصادي ارائه مي کنيم.  
 
رئيس مرکز آمار ايران با تاکيد براينکه مرکز آمار هميشه اطلاعات لازم را پيرامون آمار به کميسيون ها اعلام مي کند افزود: اين اطلاعات بايد به دست مسئولين مورد نظر برسد.
 
عادل آذر با اشاره به اين که اطلاعات لازم را به مجلس به صورت روزانه، ماهانه ارائه مي دهيم افزود: براي نتايج تفصيلي دوره زماني 9 تا 6 ماهه را پيش بيني کرديم.
 
رئيس مرکز آمار ايران با بيان اين که اطلاعات هيچ شخصي را به هيچ مقام يا نهادي ارائه نمي دهيم افزود: اما اين در حالي است که اطلاعات منطقه اي را به صورت کلي در اختيار مثلا دانشجويان و يا تحليلگران قرار مي دهيم.
 
عادل آذر در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه چه توصيه اي به مردم و يا ستاد اجرايي دارد اظهار داشت: به مردم توصيه مي کنم تا مامورين آمارگر را مانند فرزندان خود بدانند و از آن ها همچون فرزندانشان پذيرا باشند.
 
رئيس مرکز آمار ايران با اشاره به اين که مامورين آمارگر به عنوان نماينده رسمي دولت مطرح مي شوند اظهار داشت: از مردم خواهش مي کنيم تا اطلاعات را درست و صحيح در اختيار مامورين قرار دهند زيرا مدت زماني براي اطلاعات نياز نيست به طوري که ممکن است حداکثر 20 دقيقه زمان نياز باشد.
 
عادل آذر با اشاره به اين که مامورين آمارگير يادش باشد که به عنوان نماينده جمهوري اسلامي به درب افراد مراجعه مي کند ادامه داد: مامورسرشماري بايد حق آمار و نمايندگي را در کلام احترام و ادب رعايت کند.
 
رئيس مرکز آمار ايران با اشاره به اين که مامور آمارگير با آرم جمهوري اسلامي به درب افراد مراجعه مي کند گفت: تلاش شده تا مامورين آمارگير از بچه هاي دانشگاهي و تحصيل کرده باشند بنابراين آن ها را مورد آموزش فني و رفتاري قرار داده ايم.
 
عادل آذر با بيان اين که معاون اجرايي سرشماري در شهرستان رئيس جهاد کشاورزي است ادامه داد: از مردم درخواست مي کنيم تا به مامورين آمارگر کمک کنند اين رويداد مهم به نتيجه برسد.  
 
رئيس مرکز آمار ايران با بيان اين که مردم به مامورين آمارگير کمک کنند تا اين 40 روز به خوبي سپري شود افزود: تعالي جمهوري اسلامي ايران و سرآمدي آن در اين است که سرشماري درستي داشته باشيم.
 
عادل آذر با بيان اين که ان شالله با کمک مردم سرشماري خوبي خواهيم داشت افزود: از صدا و سيما و اصحاب رسانه پيرامون اين موضوع قدرداني مي کنم.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html